Viera Schausch (*1958, Bratislava) je česká sopranistka slovenského původu.
Studovala na Konzervatoři a Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, kde po celou dobu studia byla její pedagožkou profesorka Ida Černecká, která vychovala řadu vynikajících pěvců, působících na světových scénách, jako například Petera Dvorského, Miroslava Dvorského, Jozefa Kundláka a Jána Gallu. V průběhu studia, ještě pod svým dívčím jménem Viera Krpatová, ztvárnila v operním studiu při obou školách náročné party světové operní literatury, např. Zuzanku (Figarova svatba), Paminu (Kouzelná flétna), Servilii (La clemenza di Tito) a titulní Rusalku.
Během studia se zúčastnila několika pěveckých soutěží. Stala se vítězkou Mezinárodní soutěže konzervatoří v Bratislavě (1976), v témže roce si odnesla 3. cenu z Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (první a druhá cena nebyla udělena), třetí místo znovu obhájila v roce 1977. V roce 1985 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Mikuláše Schneidera -Trnavského v Trnavě.
V letech 1986-1990 byla sólistkou opery DJGT v Banské Bystrici, kde nastudovala řadu operních i operetních rolí lyricko-subretního oboru (Musetta, Subreta v Cimarosově Divadelním řediteli, Kuchtík v Rusalce, Stázi v Čardášové princezně). V letech 1991-1992 byla sólistkou Komorní opery Bratislava. Zde ztvárnila náročný part v Poulenkově opeře Lidský hlas, s nímž slavila úspěch na operním festivalu v Bulharsku.
Pěvkyně se dále představila jako host v několika českých operních divadlech, zpívala například Jitku ve Smetanově Daliborovi v Olomouci a Dvořákovu Rusalku v Brně. Zároveň působila na mnoha koncertních pódiích v Rakousku a Německu.
V roce 1994 se stala sólistkou operety Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Zdejšímu publiku se představila v celé řadě prvooborových rolí v operetách Emmericha Kálmána (Sylva - Čardášová princezna), Franze Lehára (Hanna Glawari - Veselá vdova, Angela Didierová – Hrabě Luxemburg, Anna Elisa – Paganini, titulní Giuditta), Oskara Nedbala (Wanda – Polská krev, Julja Lela – Vinobraní) a Johanna Strausse (Hraběnka Gabriela – Vídeňská krev, Lejla - Tisíc a jedna noc, Barbara - Noc v Benátkách), dále jako Offenbachova Eurydika (Orfeus v podsvětí), Madeleine v Abrahamově Plesu v hotelu Savoy a především jako Rosalinda ve Straussově Netopýrovi, kterou nastudovala nejprve v inscenaci z roku 1996 a znovu v této roli s velkým úspěchem vystupuje v roce 2010. K jejím nejvýznamnějším rolím charakterního oboru patří Aurelie (K. Hašler - Podskalák), Mirabella (J. Strauss – Cikánský baron) či Anhilta (E. Kálmán – Čardášová princezna).
V průběhu celé aktivní pěvecké dráhy je Viera Schausch rovněž pedagogicky činná. Působila na ZUŠ v Bratislavě, na konzervatoři v Žilině a jako soukromý hlasový pedagog vychovala řadu operních pěvců.